زمان: ۶ ماه قبل
در 13 ماده:
ابلاغ دستورالعمل تعیین نرخ خرید تضمینی برق
دستورالعمل تعیین نرخ خرید تضمینی برق موضوع بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اجرا در سال ۹۸ ابلاغ شد.
.jpg)
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دستورالعمل تعیین نرخ خرید تضمینی برق موضوع بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اجرا در سال ۹۸ ابلاغ شد. شورای اقتصاد در جلسه مورخ 1397/12/20 درخواست شماره 96/51788/20/100 مورخ 1396/12/16 وزارت نیرو در خصوص تعیین نرخ خرید تضمینی برق، با هدف افزایش توان تولید برق از طریق سرمایه گذاری مؤسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منابع داخلی شرکتهای تابعه وزارت نیرو یا به صورت روشهای متداول سرمایه گذاری از جمله ساخت، بهره برداری و تملک (B00) و ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT) را به استناد بند «ت» ماده (48) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بررسی و به شرح ذیل مورد تصویب قرار داد. متن این مصوبه بدین شرح است: ماده (۱): وزارت نیرو مجاز است به منظور حصول اطمینان از انجام سرمایه گذاری کافی در احداث نیروگاه در طول سالهای برنامه پنجساله ششم توسعه، نسبت به انتخاب سرمایه گذار اقدام و با متقاضیان بخش غیردولتی برای احداث نیروگاه، قرارداد خرید تضمینی برق با شرایط زیر منعقد نماید: الف - طول دوره خرید تضمینی برق در قراردادهای ساخت، بهره برداری و تملک (B00) حداکثر هفت (7) سال برای سرمایه گذاران داخلی و در قراردادهای ساخته بهره برداری و انتقال (BOT) حداکثر پانزده (15) سال برای سرمایه گذارانی که حداقل 70 درصد از منابع مالی مورد نیاز را از طریق منابع خارجی تأمین نمایند، میباشد. ب- وزارت نیرو مکلف است در تنظیم قرارداد خرید تضمینی برق به گونه ای عمل نماید که سرمایه گذار مکلف به عرضه برق در طول دوره قرارداد به روشهای عرضه در بازار عمده فروشی برق، عرضه در بورس انرژی و عقد قراردادهای دو جانبه (با پرداخت هزینه ترانزیت) باشد. ج- نرخ خرید تضمینی برق نیروگاههای حرارتی بزرگ (بدون احتساب قیمت سوخت در هر مورد پس از برگزاری مناقصه توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، به تأیید وزیر نیرو میرسد. در صورتی که بازده نیروگاهها کمتر یا بیشتر از 55 درصد باشد به همان نسبت نرخ مذکور تغییر مییابد. د- متوسط نرخ ترانزیت داخلی برق در سطح شبکه انتقال و فوق توزیع و نیز در سطح شبکه توزیع هر کدام به ازای هر کیلووات ظرفیت قراردادی معادل 35 درصد متوسط نرخ تبدیل انرژی نیروگاههای حاضر در بازار عمده فروشی میباشد ماده (۲): تعدیل نرخ خرید تضمینی تعیین شده در قراردادهای ساخت، بهره برداری و تملک (B00) برای نیروگاههای حرارتی بزرگ حداکثر 12 سال و برای نیروگاههای مقیاس کوچک حداکثر 9 سال از زمان عقد قرارداد) و برای قراردادهای ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT) حداکثر 20 سال (از زمان عقد قرارداد) در طول سالهای قرارداد بر اساس فرمول زیر با درج در قرارداد، صورت میگیرد: *مطابق ارز تخصیصی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت احداث نیروگاهها در زمان تعدیل. ماده (3): بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است جهت بازپرداخت اقساط ارزی سرمایه گذاران، نسبت به تبدیل ریال حاصل از فروش برق به ارز، اقدام نماید. ماده (4): شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی مکلف است در صورتی که نرخ خرید تضمینی تعدیل شده مطابق ماده (2) این مصوبه، پس از اعمال ضرایب جدول زیر بزرگتر از متوسط نرخ بازار (بدون هزینه سوخت به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی بود، پرداخت مابه التفاوت (به ازای برق پذیرفته شده در بازار) آن را به سرمایه گذار تضمین نماید. ماده (5): وزارت نیرو (شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی) موظف است ضریب تولید در هر قرارداد را به میزان پنجاه (50) درصد ظرفیت عملی آماده تولید برای سرمایه گذار برنده مناقصه به صورت شرط تعهد به پرداخت (Take or Pay) تضمین نماید. ماده (۶): وزارت نیرو موظف است حداکثر تا دو ماه بعد از تاریخ ابلاغ این مصوبه، ضوابط تعیین سقف نرخ انرژی و نرخ پایه آمادگی بازار عمده فروشی را تدوین و پس از تأیید وزیر نیرو برای اطلاع عموم و ذینفعان ابلاغ نماید. ماده (۷): الف - وزارت نیرو (شرکت توانیر) موظف است هر ساله میزان ظرفیت در محلهای مورد نیاز احداث نیروگاههای مقیاس کوچک را اعلام عمومی نماید. ب- وزارت نیرو مجاز است نسبت به صدور مجوز و پروانه احداث برای نیروگاههای مقیاس کوچک با بازده الکتریکی حداقل 42 درصد با مجموع بازده الکتریکی و حرارتی حداقل 70 درصد اقدام نماید. انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق برای نیروگاههای مقیاس کوچک تو (متقاضی عقد قرارداد خرید تضمینی) مطابق با آخرین نرخ مناقصه نیروگاههای حرارتی بزرگ که بر اساس راندمان و شرایط محیطی تعدیل شده است، با اعمال ضرایب فصلی ماده (4۴) این مصوبه، برای یک دوره حداکثر 7 ساله انجام شود. ج- اخذ مجوزهای لازم جهت احداث نیروگاههای مقیاس کوچک به عهده سرمایه گذار میباشد. د. کلیه سرمایه گذارانی که در محل تأسیسات خود نسبت به احداث مولد مقیاس کوچک به صورت موازی (رأساً و یا از طریق سرمایه گذاران مولد مقیاس کوچک با شبکه اقدام مینمایند. در مواقع خروج مولد میتوانند نسبت به تأمین انرژی برق مورد نیاز خود به نرخ تعرفه مربوطه اقدام نمایند. هـ: نرخ پایه قراردادهای خرید تضمینی مولدهای مقیاس کوچک که در برنامه پنج ساله ششم توسعه و قبل از ابلاغ این مصوبه منعقد شدهاند، بر اساس تعدیل نرخ خرید برق در سال 1395 تعیین میشود. دوره قرارداد خرید برق از این نیروگاهها حداکثر 5 سال خواهد بود. این تعدیل بر اساس فرمول ضریب تعدیل ماده (2) این مصوبه، از ابتدای سالهای 1396 و 1397 (متناظر با سال انعقاد قرارداد) محاسبه و ملاک عمل نرخ پایه سالهای 1396 و 1397 قرار میگیرد و- مادامی که قرارداد اولین مناقصه نیروگاهی منعقد گردیده است وزارت نیرو مکلف است، برای نیروگاههای مقیاس کوچک که دارای پروانه احداث میباشند و یا پس از ابلاغ این مصوبه پروانه احداث در یافت میکنند، قرارداد خرید تضمینی بر اساس تعدیل نرخ پایه خرید برق در سال 1395 طی دوره حداکثر 5 ساله منعقد نماید، که تعدیل آن بر اساس ماده (2) این مصوبه از ابتدای سال 1396 تا تاریخ عقد قرارداد محاسبه و ملاک عمل نرخ پایه سالهای آتی قرار میگیرد. ز- به نرخ پایه خرید برق نیروگاههای مقیاس کوچک معادل 0.2 قیمت سوخت نیروگاهی اضافه میگردد. ماده (۸): وزارت نیرو مجاز است بار مالی ناشی از اجرای این مصوبه (مابه التفاوت نرخ خرید تضمینی برق) را از طریق اصلاح تعرفههای فروش برق تأمین نماید. ماده (۹): عقد قرارداد خرید تضمینی برق به منزله واگذاری امتیاز گواهی ظرفیت نیروگاه به خریدار (شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای نیروگاههای بزرگ و شرکتهای برق منطقه ای برای نیروگاههای کوچک) میباشد، از این بابت مبلغ دیگری به سرمایه گذار پرداخت نمیگردد. ماده (۱۰): وزارت نفت مکلف است با رعایت شرایط فنی و بر اساس ماده (56) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، نسبت به واگذاری انشعاب و تأمین گاز متقاضیان احداث نیروگاه (اعم از اینکه در مالکیت وزارت نیرو با بخش خصوصی و مقیاس بزرگ یا کوچک باشد) با شرایط یکسان و تعرفه نیروگاهی اقدام نماید و برای مولدهای مقیاس کوچک، کنتور گاز مجزا نصب نماید. ماده (11): در نیروگاههای مقیاس کوچک (با رعایت مفاد بند «ب» ماده 7 این مصوبه) کنتور برق منصوبه در نقطه تحویل به شبکه، مبنای محاسبه تولید برق است و کنتور مولد، مبنای محاسبه بازده الکتریکی خواهد بود. در این حالت «میزان سوخت مصرفی مولد» بر اساس نسبت میزان انرژی الکتریکی تولیدی مولد (شامل عرضه به شبکه و مصرف در محل)» به «بازده الکتریکی مولد» توسط شرکت توانیر محاسبه و به شرکت ملی گاز جهت اعمال حساب اعلام میگردد. مازاد گاز مصرفی مولد نسبت به میزان محاسبه شده فوق، بر اساس تعرفه صنعتی محاسبه میگردد. ماده (12): وزارت نیرو موظف است نمونه قراردادها و رویههای اجرایی مرتبط با موضوع این دستورالعمل را حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این مصوبه منتشر نماید. ماده (13): وزارت نیرو مکلف است پیشنهاد خرید برق به صورت ارزی را تهیه و برای طرح و تصویب در شورای اقتصاد به دبیرخانه شورا ارسال نماید.
دیگر اخبار مهم
- شکر | قند و شکر - ممنوعیت صادرات شکر ابلاغ شد
- مواد و محصولات دارویی - سهم شرکتهای داخلی۷۰ درصد است
- پلی پروپیلن - ایران میتواند نقش تأثیرگذاری در تولید پروپیلن جهان داشته باشد
- مخابرات و رایانه - همراه اول ایرانسل و رایتل در ترازوی آمار
- محصولات غذایی و زراعت - تولید محصولات زراعی در سال زراعی ۹۷-۹۶ را حدود ۶۴ میلیون تن بوده است
- اقتصاد کلان - حذف ۴ صفر پیشنهاد صندوق بین المللی پول است
- اقتصاد کلان - ٧٠درصد سپردههای بانکی متعلق به دو درصد است
- مس | فلزات اساسی - معدن مس سونگون بزرگترین معدن مس ایران
- مواد و محصولات دارویی - تا ۶ماه دیگر اوضاع دارو و تجهیزات دگرگون می شود
- مخابرات و رایانه - پیش بینی افزایش درآمد اپراتورها
- حمل و نقل و انبارداری - تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل کلید خورد
- بیمه و بازنشستگی - آخرین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک و قبولی اتکایی شرکتهای بیمه
- مخابرات و رایانه - مهلت ۶ ماهه رگولاتوری برای صدور پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه
- حمل و نقل و انبارداری - تکالیفی برای کاهش رسوب کالا در بنادر
- مخابرات و رایانه - سهم فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور دو برابر میشود
- بانک و موسسات اعتباری - تعیین سقف برای تعداد دفعات امهال مطالبات بانکی
- بانک و موسسات اعتباری - طرح الزام بانکها به حذف سود و جرایم مضاعف بررسی می گردد
- صندوق ها و اوراق تامین مالی - پیشنهاد انتشار صکوک با رتبهبندی و حذف تدریجی رکن ضامن
- محصولات غذایی و زراعت | اقتصاد کلان - پیش بینی رشد اقتصادی و تولیدات کشاورزی تا سال 2028
- محصولات شیمیایی - راه اندازی هاب جدید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر ماهشهر
- اقتصاد کلان | پول و ارز - موانع و راه حل های پیمان های پولی دو جانبه بین کشورها
- بانک و موسسات اعتباری - ترازنامه سال 97 بانک ها بررسی شد
- بازار سرمایه - بررسی مقررات جدید بازار پایه در جلسه آتی شورای بورس
- سیمان و گچ - نبود صادرات مشکل اصلی صنعت سیمان
- مخابرات و رایانه - نتایج ارزیابی اپراتورهای ارائهدهنده خدمات اینترنت ثابت و تلفن همراه
- کانه فلزی و سایر معادن - ایمیدرو به دنبال افزایش ذخایر مواد اولیه واحدهای معدنی
- بانک و موسسات اعتباری - سیاست تعیین دستوری نرخ سود بانکی کنار می رود
- اقتصاد کلان - تبدیل نفت به فرآورده راه کار حل مشکلات بودجه کشور
- مخابرات و رایانه - تخصیص بخشی از بودجه تراکنشهای خدمات دولت الکترونیک
- ساختمان و امتیاز تسه - چند و چون برنامه اقدام ملی تولید مسکن
- فراورده نفتی و حفاری - توسعه پتروپالایشگاه همراه با اعطای تنفس خوراک
- طلا - آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها تصویب شد
- اقتصاد کلان - ابلاغ دستورالعمل اجرایی سامانه جامع مدیریت تضامین دولت
- خانواده و مشاغل - بیش از 50 درصد افزایش هزینه های خانوارها
- بازار سرمایه - چند و چون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی
- مواد و محصولات دارویی - صادرات محصولات شرکت به 20 کشور دنیا
- ارز دیجیتال - فرانسه به دنبال راهاندازی FATF برای ارزهای دیجیتال
- حمل و نقل و انبارداری - یکی از شاهرگ های بخش اقتصاد شاه راهها و بحث ترانزیت است
- بانک و موسسات اعتباری - پنج راهکار برای انجام اصلاح نظام بانکی
- ارز دیجیتال - تعرفه برق صادراتی در انتظار استخراج کنندگان بیت کوین
- ارز دیجیتال - سمت و سوی رمزارزها در کشور
- ارز دیجیتال | صندوق ها و اوراق تامین مالی - فیسبوک ارز مجازی به نام لیبرا منتشر می کند
- ارز دیجیتال - تولید ارز دیجیتال به مساجد و حسینیه ها هم کشیده شد
- پلی اتیلن - پیش بینی تولید ۱۵۷ میلیون تن پلی اتیلن در سال ۲۰۲۳
- عرضه برق،گاز و بخار - بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی کل کشور را با تامین ۵ درصد برق کل شبکه
- اقتصاد کلان - محورهای اصلی برنامه اصلاح ساختار بودجه کشور
- حمل و نقل و انبارداری - تا 10 سال آینده به 40 هزار واگن و لوکوموتیو نیاز داریم
- سیمان و گچ - انحصار صادرات سیمان به تولیدکنندگان
- کاغذی، چوبی و انتشار - تولید کاغذ در کشور صرفه اقتصادی ندارد
- ساختمان و امتیاز تسه - اصلاح دستورالعمل ساخت و ساز در دستور کار
- حمل و نقل و انبارداری - تعرفه جدید خدمات بندری و دریایی
- محصولات شیمیایی - دلایل حاشیه سود بالای پتروشیمی ها
- حمل و نقل و انبارداری - نوسازی هزار دستگاه واگن مسافری، باری و لکوموتیو
- ساختمان و امتیاز تسه - رونق در ساخت و ساز از طریق افزایش تراکم
- حمل و نقل و انبارداری - رونمایی از جدیدترین دستاوردهای ریلی
- سنگ آهن - تحلیلگران پیش بینی خود از قیمت سنگ آهن را افزایش دادند
- نفت خام - اولویتها و برنامه های تولید نفت
- پول و ارز - نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98
- محصولات شیمیایی - ظرفیت تامین خوراک پتروشیمی 15 میلیون تن افزایش یافت
- کانه فلزی و سایر معادن - 18 میلیارد یورو نیاز سرمایه گذاری معادن کشور
- فلزات اساسی - 8 راهکار جهت کمک به صادرات فلزات
- منسوجات، دباغی و چرم - توسعه صنعت نساجی در انتظار تسهیلات مناسب
- واسطه گری و نهادهای واسط - مجوز از بانک مرکزی لازم ولی از اتحادیه ها خیر
- پول و ارز - بسته سياستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ٩٨
- حمل و نقل و انبارداری - فاز نخست طرح جامع حملونقل به پایان رسید
- صندوق ها و اوراق تامین مالی - صدور یونیتهای سرمایه گذاری در یک پلتفرم خاص و بستر اینترنت
- فلزات اساسی - تحریم اثر چندانی بر صنعت فلزات کشور نخواهد گذاشت
- پلاتین - مازاد بزرگ عرضه پلاتین در بازار محو شد
- پول و ارز - پیشنهادهای ارزی اتاق بازرگانی به همتی
- مخابرات و رایانه - تجهیز و توسعه شبکه کارتخوان مشکل جدی صنعت پرداخت
- سیمان و گچ - صنعت سیمان نیازمند تدبیری فوری
- کاغذی، چوبی و انتشار - انتشار مصوبات جدید کارگروه ساماندهی کاغذ
- طلا - طلا ارزش دلار را نیز در خود ذخیره می کند
- بانک و موسسات اعتباری - بانکها ملزم به ارائه گزارش توسعه زیرساختها و تحقق بانکداری دیجیتال خواهند شد
- نفت خام - سرمایه گذاری در پتروپالایشگاها از خام فروشی نفت جلوگیری می کند
- صندوق ها و اوراق تامین مالی - انتشار 39 میلیارد دلار صکوک در حهان
- بازار سرمایه - بورس سال مبهمی را پیش رو دارد
- کاغذی، چوبی و انتشار - سهم 37 هزار تنی کاغذ روزنامه از کل واردات کاغذ
- اقتصاد کلان - دلیل اصلی رشد پایه پولی در کشور
- منسوجات، دباغی و چرم - صادرات 312 هزار تن منسوجات به ارزش یک میلیارد و 93 میلیون دلار در سال 97
- مس - لزوم افزایش سهم مس در تولید ناخالص داخلی
- روی - فلز روی در سال 2018
- مخابرات و رایانه - کاهش تراکنش های شاپرکی در فروردین 98
- مخابرات و رایانه - مروری بر عملکرد شرکت ارتباطات سیار در سال 97
- فلزات اساسی | کانه فلزی و سایر معادن - ایجاد فضای جدید کسب و کار در حوزه صنایع فلزی و معدنی
- قند و شکر | شکر - مصرف ماهانه 180 هزار تن شکر در کشور
- استخراج زغال سنگ | زغال سنگ - یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی زغالسنگ در ایران است
- مس - رابطه مستقیم بین رشد اقتصادی و صنعتی کشورها و مصرف مس
- صندوق ها و اوراق تامین مالی - امروز عرضه سوم اوراق سلف موازی نفت کوره
- خودرو و قطعات - قیمت خودرو رشد کرد چون کالایی سرمایه ای است
- بازار سرمایه - سهم بازار سرمایه از تامین مالی بخش مسکن افزایش می یابد