یک کارشناس مسائل اوراسیا:

یکی از شاهرگ های بخش اقتصاد شاه راهها و بحث ترانزیت است

اگر هواپیمای اروپایی از آسمان ایران به شرق آسیا برود ۱۵ هزار دلار صرفه جویی در سوخت صورت می گیرد و آن کشور می تواند درصدی را به خاطر صرفه جویی به ایران بدهد.

به گزارش خبرآنلاین، بهرام امیراحمدیان کارشناس اوراسیا در تبیین جایگاه ترانزیت در اقتصاد کشور می گوید: یکی از شاه رگ های بخش اقتصاد شاه راهها و بحث ترانزیت است. ترانزیت در واقع ارتقای جایگاه جغرافیایی یک کشور به جایگاه ژئوپلیتیکی و میزان بهره وری از سرزمین است. معضل دیگری که ما در داخل با آن مواجه هستیم این است که منافع ملی را تعریف نکرده ایم و در این راستا جایگاه امنیت ملی نیز مشخص نیست. امنیت ملی باید منافع ملی را حفظ کند؛ چون ما تعریفی را ارائه نکردیم هر بهانه ای را به امنیت ملی ربط می دهیم.

این کارشناس همچنین در زمینه ظرفیت ها و همکاری هایی که جمهوری اسلامی ایران می تواند با دیگر کشورهای در زمینه ترانزیت و حمل ونقل داشته باشد می گوید: ایجاد پیوندها با کشورهای مختلف می تواند برای ما در حوزه های متنوع کارساز باشد. در حال حاضر جهان عصر ارتباطات است، اگر هواپیمایی از اروپا و از طریق آسمان ایران به سمت شرق آسیا برود حدود ۱۵ یا ۱۶ هزار دلار صرفه جویی در سوخت صورت می گیرد و در ضمن هوا هم کمتر آلوده می شود، آن کشور می تواند درصدی را به خاطر صرفه جویی به ایران بدهد؛ در صورتی که ایران هم فضا و هم کریدوری را ایجاد کند تا عبور و مرورها از آن طریق انجام شود. ایران برای ارتقای جایگاه جغرافیایی به جایگاه ژئوپلیتیکی، نیازمند برنامه ریزی و سیاستگذاری های قوی است. در این بین بازنگری در بنادر، گمرک، بازرسی های قوی در قاچاق کالا، ارز، مواد مخدر و همچنین ایجاد پنجره واحد از اهمیت بالایی برخوردار است. کشور افغانستان که می توانست از ظرفیت های خاک ایران استفاده کند، کریدور لاجورد را ایجاد می کند که از سمت شمال به سمت ترکمنستان و باکو می رود. حتی پاکستان هم می توانست به جای راه های آبی از ظرفیت های ایران استفاده کند.

کارشناس مسائل اوراسیا همچنین درباره نگاه روسیه نسبت به پروژه های ریلی و خط لوله ای ایران اظهار داشت :روس ها در کار ایران مانع ایجاد می کنند؛ پروژه خط لوله ای که قرار بود ایران از ارمنستان به گرجستان ببرد توسط روسیه مسدود شد و در این بین تمام ساختار خط لوله ارمنستان را خریدند. روس ها حتی در زمینه خط آهنی که از رشت قرار است به آستارا وصل شود کار شکنی می کنند و با افتتاح آن مخالف هستند. چرا که ممکن است گرجستان نیز از این خط آهن استفاده کند. ما کمی باید جرات به خرج دهیم و مخالفت های روسیه را جدی نگیریم چرا که این کشور قادر نیست اقدامی علیه ایران بکند، همچنین نیازمند وحدت بیشتر، میهن پرستی و ارتقای ناسیونالیسم مثبتی در کشور هستیم تا وحدت ملی ایجاد کنیم، مردم ما در این شرایط دچار تفرقه شده اند و ایران باید به جای جنبه های سلبی از جنبه های ایجابی استفاده کند. کشور وسیع ما دارای ظرفیت های بسیار عظیم است و زمانی می تواند موفق باشد که از فرصت های ایجاد شده نهایت استفاده را ببرد.

خبرآنلاین

دیگر اخبار مهم